Kdo ještě neslyšel o službě bookport.cz, rád vám ji stručně představím. Jedná se o službu (web, aplikaci), kterou spustilo v září letošního roku nakladatelství Grada. Nejde však o obyčejný e-shop, nýbrž v tuzemském knižním světě prozatím ojedinělý model. Čtenář získá za měsíční paušál přístup ke všem v systému zaneseným knihám, kterých je v současnosti již více než 3,5 tisíce a stále přibývají. Nejde o žádný převratný model, podobně funguje celá řada služeb v hudebním či filmovém průmyslu. Nezaregistroval jsem však, že by někdo tento model zkoušel i pro knižní svět. Za měsíční cenu jedné tištěné knihy (200 – 300 Kč) mohou uživatelé číst neomezené množství knih a stahovat pro off-line čtení do mobilu (omezeno).

Já jsem dlouhodobě přesvědčený, že že knižní svět bude kopírovat ten hudební a filmový. Pravdou je, že to jde pomaleji, než jsem čekal. Čtenáři přecházejí na digitální texty pozvolna, legislativa značně zaostává a vývoj čteček i tabletů se takřka zastavil. Model předplatného je tak zajímavý závan svěžího větru, který se do knih vnesl. Může však model podobný službám Spotify, Google hudba, Alza premium a podobných fungovat i na poli knih? Ten rozdíl mezi hudebním světem a knižním světem je přeci jen značný. Ať už v přípravě média, obchodních zvyklostí i uživatelském přístupu.

Cena pro čtenáře nikterak přemrštěná není a uživatele pravděpodobně neodradí. Pravda, že v porovnání s členstvím v knihovně to může působit hodně, ale to bychom porovnávali neporovnatelné. Knihovny mají vlastní svět postavený na různých dotacích a příspěvcích a trhu spíše škodí (nakladatelé musí dávat knihy zdarma a z výpůjček prakticky nic nemají). V tržním světě je třeba najít smysluplnou cenu výhodnou pro všechny strany (čtenáře, prodejce, nakladatele i autory). Z pohledu čtenáře by předplatné na úrovni jednoho oběda být mohla.

Zádrhel však vidím v nabídce knih. Nyní je v nabídce více jak 3,5 tisíce titulů, což málo není. Jde prakticky o všechny tituly nakladatelství Grada, Epocha, Jota, Portál a dalších. Jenže co Albatros, Motto, XYZ, CPress, Fragment, Egmont či Kniha Zlín? Zde jsem vyjmenoval jen některé, které spadají pod hlavičku Albatros Media, tedy přímého konkurenta nakladatelství Grada. Nevidím do zákulisí, ale nepřijde mi pravděpodobné, že by se Albatros Media do projektu Grady zapojil. A pokud se nezapojí, uživatelé bookport.cz budou navždy ochuzeni o všechny trháky nejen uvedených nakladatelů. A to může být problém.

Já službě Bookport.cz fandím a to už z důvodu konkurence zmíněnému Albatros Media, který již ovládá většinu knižního světa (kromě řady nakladatelství vlastní i prodejní weby e-knih Palmknihy a Ereading – viz Kdo vládne světu e-knih? A jak to bude dál?). Ne, že bych projekty albatrosu neměl rád, ale důstojná konkurence by tu měla být. Jestli Bookport.cz posune obratem Gradu výše si netroufám odhadnout. Podobný předplatitelský model bych čekal spíše od velkých hráčů jako Google, či Amazon a ne od nakladatelské společnosti. To však mé podpoře projektu neubírá. Ostatně uvítám každý projekt na rozvoj e-knih.

Jsi 185. čtenář tohoto článku. Díky.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts

Postřehy

Kdo vládne světu e-knih? A jak to bude dál?

Svět elektronických knih se nadále rozrůstá. Sice pomaleji, než se čekalo, ale stále roste. Celou dobu, co díky své nakladatelské činnosti svět e-knih sleduji, říkal jsem si, jak to, že takový kolos jako Albatros Media Read more…

Postřehy

Dosud není zákon o e-knihách

Je už určitou zvyklostí, že technologický rozvoj často předběhne platnou legislativu. Ani svět literatury není výjimkou. Nechme nyní stranou rozdílný přístup legislativy k dílům prodávaných v papírové a v elektronické verzi, práv a omezení jejich Read more…

Postřehy

CreativeDock se vydal do knižního světa

O firmě CreativeDock jste už zřejmě slyšeli. A pokud ne přímo o firmě, tak zajisté o některým z jejich projektů. Firma se specializuje na rozjezd startupů pro velké firmy a následně je jim předává. Za Read more…