Projekt Pointa Publishing s.r.o. (pointa.cz) sleduji od prvních zmínek o vizi (viz např. článek „CreativeDock se vydal do knižního světa„). Jelikož se vše točí okolo činností, které mě baví (psaní, čtení, grafika, nakladatelství, …), upřímně jsem se na ostré spuštění těšil. Před několika dny jsem se konečně dočkal a 17.9. Pointa spustila svůj ostrý provoz. Bohužel se z toho vytratila ta původní vize, pro kterou jsem se nadchl.

V čem je pointa Pointy?

Ani nevím, jak Pointu zařadit. Původně jsem to chápal jako “sdílené nakladatelství”, dnes sami tvůrci o službě tvrdí, že jsou něco mezi self-publishingem a peer-to-peer publishingem.

Pointa je prostě online platforma, na které se může kdokoliv zaregistrovat a (pokusit se) vydat vlastní knihu. Služba nabízí k dispozici všechny potřebné profese (od betačtenářů, grafiků, po redaktory) – „kolegy“. A o tom, zda kniha opravdu vyjde, nakonec rozhodují hlavně čtenáři a to tím, zda knihu podpoří v předprodeji.

Změny vzhledu i strategie

Celou dobu, co jsem projekt sledoval, prošel několika změnami – měnily se loga, slogany, grafický styl a v neposlední řadě i celá strategie fungování. Ještě před rokem zástupci Pointy o službě psali: “Nejde o žádnou obdobu hithitu či startovače, jde opravdu o investiční partnerství,” a slibovali možnost otevřené investování do jednotlivých projektů. Nakonec je vše jinak a celá možnost investování se z projektu vytratila.

A právě investování mohlo Pointu posunout do úplně jiného levelu. Myslím, že kdyby každý zainteresovaný (redaktor, sazeč, ilustrátor,..) měl určitý podíl na zisku, bral by dílo zcela jinak, než jen jako jednorázovou zakázku. A stejně tak každý, kdo by do knihy investoval před jejím vydáním. Každý zainteresovaný by měl následně motivaci přispět k její propagaci (článek na blogu, zmínka na facebooku, ústní doporučení apod), každý by tak byl někým, kdo se na knize podílel, žil by s ní a k tomu by na jejích prodejích mohl trochu vydělávat. Kdyby se k tomu ještě přidala možnost nákupu knihy za “výrobní cenu” a otevřela se tak možnost všem “investorům” knihu sám prodávat a těžit tak i z distributorské marže, mohlo by se jednat skutečně o malou revoluci knižního trhu. Každý, kdo se pohybuje na veřejném místě by mohl prodávat knihy, u kterých se podílel na jejím vzniku – knihy z Pointy by se tak třeba dostaly do kadeřnictví, penziónů, trafik i dalších e-shopů.

To je to, co jsem od služby čekal, co mi nyní chybí, a co ji tak vrací k modelům startovače, od kterého se autoři původně distancovali.

Co bude dál?

Nechtěl bych Pointu shazovat. Pořád platí, že jsem rád, že taková služba vznikla a nabízí možnost podílet se na vzniku nových knih. Také jsem se ihned zapojil mezi “kolegy” a uvažuji, že zde vystavím i svou knihu ještě před jejím dopsáním. Navíc doufám, že se Pointa v průběhu času k původnímu záměru “sdíleného nakladatelství” trochu posune a opravdu způsobí malý zátřes ve světě vydávání a prodejů knih, potenciál má. Prohlášení tvůrců o hledání alternativních míst prodejů k tomu vzbuzují naději.

Jsi 851. čtenář tohoto článku. Díky.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 30 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Categories: Postřehy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Related Posts

Postřehy

Můj pohled na Bookport.cz

Kdo ještě neslyšel o službě bookport.cz, rád vám ji stručně představím. Jedná se o službu (web, aplikaci), kterou spustilo v září letošního roku nakladatelství Grada. Nejde však o obyčejný e-shop, nýbrž v tuzemském knižním světě Read more…

Postřehy

Kdo vládne světu e-knih? A jak to bude dál?

Svět elektronických knih se nadále rozrůstá. Sice pomaleji, než se čekalo, ale stále roste. Celou dobu, co díky své nakladatelské činnosti svět e-knih sleduji, říkal jsem si, jak to, že takový kolos jako Albatros Media Read more…

Postřehy

Dosud není zákon o e-knihách

Je už určitou zvyklostí, že technologický rozvoj často předběhne platnou legislativu. Ani svět literatury není výjimkou. Nechme nyní stranou rozdílný přístup legislativy k dílům prodávaných v papírové a v elektronické verzi, práv a omezení jejich Read more…