Svět elektronických knih se nadále rozrůstá. Sice pomaleji, než se čekalo, ale stále roste. Celou dobu, co díky své nakladatelské činnosti svět e-knih sleduji, říkal jsem si, jak to, že takový kolos jako Albatros Media nehraje žádnou roli (kromě nakladatelské činnosti)? Podobné smýšlení zřejmě měli i v Albatrosu a rozhodli se z trhu e-knih něco vytěžit. Nyní je už všechno jinak. Albatros Media je rázem ve světě e-knih gigant, který nemá v současné době prakticky žádného konkurenta a vyhlíží další budoucí růst.

A jak to, že ovládl Albatros většinu trhu? Vezmu to od začátku. Kdybych měl seřadit tuzemské prodejní weby podle svého podílu na trhu, seřadil bych je takto: 1. Palmknihy, pak mezera a následují 2. Wooky, 3. Ereading, následuje další mezera a za ní 4. Kosmas, 5. Google a po další mezeře jsou další weby jako Databook, Jine-knihy a další (pod uvedenými společnostmi myslím i jejich další partnery). Albatros Media koupil na jaře 2013 51% podíl společnosti Ereading a výrazně tak vstoupil do prodejního světa e-knih. Na podzim roku 2016 Albatros Media odkoupil i zbývajících 49 % a přibližně ve stejné době koupil i jedničku trhu, společnost Palmknihy. Dva největší hráči a konkurenti byly rázem na jedné lodi pod vlajkou Albatrosu ovládající většinu vod trhu elektronických knih.

A konkurence? Kulhavý krok drží prakticky pouze Wooky a to hlavně jejich společný projekt s Euromedia Group na portálu Ebux. Jelikož původní plány na rozšiřování partnerských obchodů vzaly brzy za své, nyní je Ebux jediným významným prodejním kanálem společností. Z mého pohledu je ukončení partnerských kanálů velká škoda. Myslím, že partnerské obchody a umožnění jednoduchého prodeje nakladatelům by přivedlo společnosti násobnou možnost propagace. Pravda je, že nevidím do ekonomické stránky věci, a pokud společnost tvrdí, že se tento model nevyplatil, tak se asi opravdu nevyplatil. Dá se však s jedním obchodem konkurovat Albatrosu? Navíc s obchodem, který nepůsobí příliš moderně, je do značné míry uzavřený, a kdo vyzkoušel aplikaci Wooky, uzná, že z uživatelského pohledu není funkčnost zdaleka dokonalá.

Další konkurencí, prozatím v ústraní, je Google se svým obchodem a aplikací Google Play. Je zřejmé, že Google prozatím řeší jiné priority, než být jedničkou na trhu e-knih. Bude však chtít být v ústraní věčně? Uživatelů má díky androidu nespočet, funkční obchod s širokou nabídkou i uživatelsky příjemnou aplikaci. Stačí už jen uživatele lépe nalákat a předběhnutí Ebux může být krátkodobá záležitost.
Obecně si myslím, že právě velcí hráči, mohou na trhu brzy prorazit. Ať už zmíněný Google, Apple či Amazon mohou velmi výrazně zamíchat kartami nejen na tuzemském trhu e-knih. A myslím, že to nebude trvat dlouho, co na tuzemský trh e-knih někdo zaútočí. Z domácí konkurence pak zůstanou jen ti nejsilnější – spíše jen ten nejsilnější. Podobně jako v sektoru vyhledávačů zůstal po vstupu Google z celého zástupu společností pouze Seznam, s velkou pravděpodobností přežije na důstojné pozici i z prodejců e-knih také jediný hráč. V současnosti to vypadá na Albatros Media. S pozicí Wooky by vzestup nějaké velké společnosti pravděpodobně velmi zamával. U Ebux ani prozatím nepozoruji zvýšený tlak na získávání nových zákazníků, což s ohledem na budoucnost působí trochu jako hazard. Když nebude početná skupina stávajících zákazníků, kteří zůstanou věrni i navzdory širší nabídce knih a služeb od mezinárodních společností, těžko se budou v budoucnu lákat noví. A to si u Albatrosu uvědomují, tam je útok na nové zákazníky zřejmý. Pravidelné slevové akce, knihy zdarma, poukazy do geocachingových skrýší a další nápady primárně zaměřené na nové uživatele, posiluje pozici společnosti právě s vizí do budoucnosti a rozšiřování podílu na rostoucím trhu.

Zajímavý je i projekt Bookport od nakladatelství Grada s měsíčním paušálem a neomezeným přístupem ke knihám. Bez dohody s Albatrosem však nabídka nebude pokrývat většinu trhu a je to s velkým otazníkem, jestli dokáží nalákat uživatele.

Sečteno, podtrženo – kdy se na český trh elektronických knihy vrhne nějaký silný dravec je spíše otázka času, jednou to zajisté přijde. Našlápnuto má v současnosti Google, může to však být i někdo jiný. Ze současných prodejců udrží krok pouze nejsilnější, což bude zřejmě Albatros Media se svou dceřinou společností Palmknihy-Ereading.

Zajímají vás zajímavosti ze světa e-knih? Sledujte Facebookovou stránku Jak na e-knihy.

Jsi 579. čtenář tohoto článku. Díky.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Related Posts

Postřehy

Můj pohled na Bookport.cz

Kdo ještě neslyšel o službě bookport.cz, rád vám ji stručně představím. Jedná se o službu (web, aplikaci), kterou spustilo v září letošního roku nakladatelství Grada. Nejde však o obyčejný e-shop, nýbrž v tuzemském knižním světě Read more…

Postřehy

Dosud není zákon o e-knihách

Je už určitou zvyklostí, že technologický rozvoj často předběhne platnou legislativu. Ani svět literatury není výjimkou. Nechme nyní stranou rozdílný přístup legislativy k dílům prodávaných v papírové a v elektronické verzi, práv a omezení jejich Read more…

Postřehy

CreativeDock se vydal do knižního světa

O firmě CreativeDock jste už zřejmě slyšeli. A pokud ne přímo o firmě, tak zajisté o některým z jejich projektů. Firma se specializuje na rozjezd startupů pro velké firmy a následně je jim předává. Za Read more…